Två revolutioner lade grunden för Aske
Slutet av 1700-talet och början av 1800-talet var en spännande och omvälvande tid. En tid när Sverige inte längre var en stormakt. Samtidigt var decennierna omkring 1800 avgörande för hela världshistorien. Främst på grund av den franska revolutionen och den industriella revolutionen. En tid när nya politiska och sociala idéer ställdes mot gamla – folkstyre mot envälde, religion kontra naturvetenskap och fritänkande. Årtionden när en våg av ny teknik och ekonomisk expansion förändrade människors levnadsförhållanden. En tid när handeln tog fart. Då folk utan adlig börd kunde skapa sig förmögenheter och få tillstånd att köpa skattebefriade lantegendomar som Aske säteri. En tid som fortfarande präglar och påverkar vårt samhälle. Och Aske.
Gustav III möter syskonen Bassi
Delar av historien om dagens Villa Aske börjar i Italien och staden Turin. 1772 föddes Carlo Francesco Bassi, arkitekten till dagens Aske. Familjen Bassi bestod av mamma Angelica, stora syster Giovanna och pappa Stephano som var hovstallmästare hos hertigen av Modena. Samma år, 1772, genomförde Gustav III en statskupp i Stockholm och kungen återtog regeringsmakten från frihetstidens partier, de så kallade ”hattarna” och ”mössorna”. Kungen gynnade konst och vetenskap och byggde Kungliga Operan i Stockholm. 1783 var den kulturellt intresserade Gustav III på resa genom norra Italien. 18-åriga Giovanna Bassi hade blivit dansös och uppträdde på stadens scen. Gustav III blev förtjust i den vackra dansösen Giovanna. Giovanna lockades att följa med till Stockholm och eftersom syskonen hade blivit faderslösa tog hon med lillebror Carlo som då var 11 år.
Giovanna blev stjärna på Operan
I Stockholm beundrades Giovannas vackra drag, lockiga hår och hennes smidiga och graciösa dans. Hon beskrevs som den ”fullkomligaste dansös som svenska teatern haft”. Giovanna gifte sig senare med godsägare Schön och dog som rik änka 1834 på sin egendom Högtorp i Sörmland.
Från kunglig page till arkitekt
Carlo Bassi började som kunglig page hos Gustav III innan han blev elev på Konstakademin under ledning av Tempelman, dåtidens mästare i antik arkitekturstil. Under tiden blev Carlo god vän med Carl Gjörwell. Efter studier i Rom etablerade de sig i Stockholm, där Gjörwell senare blev stadsarkitekt.